Gör en marknadsanalys
För att lyckas med ditt företag behöver du göra en marknadsanalys. Det är klokt att både göra en marknadsanalys innan du startar ditt företag, och sedan kontinuerligt medan du driver företaget. En marknadsanalys hjälper dig att förstå din bransch, dina kunder och din region.
Marknadsanalys
Syftet med en marknadsanalys är att analysera marknaden, att förstå efterfråga och kundgrupper. För att driva ett företaget räcker det inte med en god idé och att du är villig att jobba hårt. Det måste finnas ett nog stort kundunderlag, alltså efterfrågan, för att företaget ska gå runt. Ju bättre analys i förväg, desto större chanser har du att lyckas. Marknadsanalysen hjälper dig att fokusera rätt.
Kundunderlag
Om du drömmer om att starta ett hotell måste du först ta reda på om det finns kunder som är intresserade av ditt hotell i just det området. Låt oss säga att du vill starta ett boutiquehotell i Vaxholm, ett mysigt och fint ställe där gästerna ska känna sig som hemma. Då Vaxholm ligger vid Stockholms skärgård kan det visa sig att de hotell som efterfrågas just där är vandrarhem eller billigare hotell för barnfamiljer, för människor som vill ut i skärgården. Inte främst hålla till på hotellet. Då måste du välja ifall du ska starta ett vandrarhem eller enklare hotell i Vaxholm, eller hitta platsen där efterfrågan på boutiquehotell är stor. Det som är viktigt att tänka på som blivande företagare är att även om företaget är din dröm, så kommer inte kunder att betala för att få uppfylla din dröm. De betalar för att du ska uppfylla deras drömmar.
Kontinuerlig analys
IKEA skulle inte vara IKEA om inte Ingvar Kamprad inte hela tiden analyserat marknaden och vad kunderna efterfrågat. Företag som överlever kriser som coronapandemin och lyckas växa över tid är ledda av personer som hela tiden håller sig á jour med vad som händer. Du måste också se hur kundernas efterfrågan och kommunikation förändras. Det som fungerade får tio år sedan behöver inte fungera idag. Du måste hela tiden justera din affärsverksamhet. Om du initialt startade ett glasskafé, men det är smörgåsarna som egentligen säljer bäst, då kan du behöva minska på glassen och öka antalet smörgåsar. Samtidigt måste du fråga kunderna om du bör byta namn eller inte. Det kan visa sig att det just är ett glasskafé som säljer smarriga smörgåsar som fungerar bättre än ett nischat glasskafé eller smörgåsställe.